30 augustus 2020

Werkbezoek aan IJmuiden: Uitdaging voor de waterafvoer

Het AGV-bestuur incl. de CDA-fractie, maakte eind augustus een (vanwege coronaregels enigszins aangepaste) excursie naar de sluizen en het gemaal van IJmuiden en het daarbij gelegen SHIP, het Sluis Haven Informatie Punt. De sluizen en het gemaal van IJmuiden liggen weliswaar buiten het eigen werkgebied van waterschap Amstel, Gooi en Vecht, maar ze zijn van groot belang voor geheel West-Nederland, ook voor de afvoer van de boezemwateren van waterschap AGV.

Met een hogere zeespiegel, meer westenwinden en grotere fluctuaties tussen natte en drogere tijden is in de toekomst spuien (door de sluizen open te zetten) niet altijd meer mogelijk; dan moet er meer gepompt worden. Als van de 6 pompen in het gemaal er ook nog eens 1 stuk is, zoals nu het geval is, nemen de risico’s voor de waterveiligheid toe. Bovendien neemt met de bouw van de nieuwe zeesluis potentieel het probleem van de verzilting toe. De zouttong reikt verder dan het ANZ-kanaal, tot voorbij het IJ. Tegendruk kan door op het IJmeer het peil hoger op te zetten, dan hebben we gelijk ook meer zoetwater voor de inlaat in polders en natuurgebieden. Het gemaal Zeeburg bij Amsterdam-Oost kan water uit het waterschap gebied naar het IJmeer wegpompen, maar dit gemaal heeft een veel kleinere capaciteit. Dat was ook een van de discussiepunten: moeten we op zoek naar extra ‘uitlaten’ van het gebied van Amstel, Gooi en Vecht en waar moeten die dan komen?
Met de klimaatverandering worden de peilbesluiten en het waterbeheer complexer. Zo’n excursie is een inspirerende start van het nieuwe politieke seizoen.

Zie hier de presentatie die de bestuursleden van AGV te zien kregen over het waterbeheer in West-Nederland.

Informatie van Rijkswaterstaat over het Noordzeekanaal.

Zie hier een kritisch artikel uit het Noord-Hollands Dagblad over Rijkswaterstaat m.b.t. het gemaal bij IJmuiden en het uitvallen van de pompen.

Hier een artikel over de noodpompen bij IJmuiden van Waterforum.

SHIP bij IJmuiden is overigens zeker een bezoek waard! In SHIP vind je een permanente en gratis toegankelijke tentoonstelling, aantrekkelijk voor jong en oud. Dit informatiepunt heeft ook een tentoonstelling over het totale Amsterdam-Noordzeekanaalgebied.

Impressie werkbezoek bestuursleden AGV aan IJmuiden

Plaatjes werkbezoek.